Zedníček na Pálavě

30. listopadu 2014 v 20:46 |  pozorování ptáků
V sobotu jsem byl v Pavlově na Dnu otevřených sklepů a po náročném programu jsem se v neděli ráno vydal na Pálavu do Soutěsky hledat zimujícího zedníčka skalního (Tichodroma muraria). Před týdnem ho zde po několika letech zjistil Robert Doležal. Já jsem ho zde naposled viděl v únoru roku 2010. Přivítal jsem příležitost projít se ranní přírodou s tak lákavým cílem. Pln očekávání jsem postupoval do mírného kopce v ranní mlze a nohy mi podkluzovaly na namrzlém listí. Do soutěsky jsem došel asi v půl desáté a pro mlhu ani nebylo vidět na vrchol vápencové skalní stěny. Po zkušenostech z minulých let jsem věděl, že to, že zde zedníček není, nic neznamená, neboť pomalu prozkoumává stěnu v celé Soutěsce. A tak jsem čekal. Ani jsem nemusel čekat dlouho. Po půl hodině jsem zedníčka nejednou spatřil nedaleko v dolní partii stěny. Hned jsem ho poznal podle charakteristického způsobu přelétávání po skále. Tak po čtyřech letech jsem zde opět ve správném čase a mám štěstí!

Zedníček pokaždé vydržel na místě asi pět vteřin a pak popolétl třepetavým letem o několik metrů dále. Ve štěrbinách skály hledal potravu, kterou je drobný hmyz a pavoučci. Spatřit ho poprvé je dost těžké, neboť pokud se nepohybuje, splývá se skalním podkladem. Později však můžeme pozorovat nápadné červené skvrny, které jsou vidět, jen když pták rozevře křídla.

Při sběru potravy zedníček po skále neustále polétává a poskakuje a při tom vždy na krátký okamžik ukáže krásně karmínově červeně zbarvená křídla. Stává se tak krásným oživením šedivé zimní skalní stěny. Zedníček je u nás vzácným migrantem a zimujícím druhem a jeho pozorování patří k výjimečným zážitkům. I sychravý podzimní den dokáže člověka potěšit, má-li takový pěkný splněný cíl.

2 lidé ohodnotili tento článek.