Vzpomínky na Runde

22. prosince 2012 v 20:26 |  cesty za ptáky
V zimních dnech toho v přírodě moc nenafotím. Mám ale dost času třídit a upravovat fotky z jara a léta a vzpomínat na vše, co jsem letos v terénu zažil. Mezi nejhezčí vzpomínky řadím ty z ostrova Runde v Norsku. Opět se mi tam podařilo vyfotit papuchalky a strávit v této drsné severské přírodě několik slunných i zamračených dní. Mým hlavním cílem byly letovky papuchalků a pozorování a fotografování dalších ptačích druhů na ostrově.

Počasí se letos opravdu vydařilo, protože často svítilo slunce. Mezi tím se ovšem většinou obloha zatáhla, občas pršelo a na kopcích foukal silný studený vítr. Takové jsou podmínky u norského pobřeží. Člověk se v těchto zeměpisných šířkách nesmí nechat odradit momentální nepřízní počasí, neboť to se rychle mění. Vycházel jsem třebas od chaty do kopců za mlhy a s tmavými mraky nad hlavou, ale když jsem vylezl na skalní útes u papuchalčích hnízd, vše se rázem vyjasnilo a otevřel se nádherný výhled na dění kolem.

Cesta vzhůru byla pokaždé zpestřena pozorováním chaluhy velké. Tento druh hnízdí pouze na několika lokalitách v Norsku, severním Skotsku a na Islandu na vyvýšených pobřežních slatinách. Několik ptáků se vždy objevilo a dva měli pozorovací stanoviště nedaleko svého hnízda docela blízko u cesty. Bylo určitě legrační, když jsem se opatrně plížil k chaluhám blíž, abych mohl pořídit slušnou fotku, protože to vše bylo možné pouze s jejich souhlasem. Nebyly plaché. Jakmile jsem překročil pro ně bezpečnou vzdálenost, neodlétly, ale za trest mi létaly těsně nad hlavou.

Pokaždé, když jsem vylezl na okraj skalisek nad mořem, čekal tam na mě krkavec. Musel mě vidět už zdálky, ale ukázal se mi, až když jsem byl nahoře a vždy mě překvapil z jiného místa. Nebyl moc plachý a vyfotografovat se nechal. I když pouze krátce a hned odlétl. Na útesech plných ptačích hnízd zřejmě nějakou potravu pro sebe našel a nejčastější místo jeho odpočinku mu zajišťovalo pěkný rozhled.

Po zastávce u chaluhy a krkavce jsem se vždy už dostal na cílové místo, kterým byla známá papuchalčí skála vysoko nad mořem. Zde jsem se pokaždé několik hodin oddával fotografování především papuchalků, kteří byli hlavním cílem mé výpravy. Tyto rychlé letce jsem fotografoval při jejich přistávání u hnízda. Většinu snímků jsem měl proti moři nebo obloze, ale párkrát se mi také podařila momentka proti zelené trávě. Na ostrov Runde moc rád vzpomínám. Byl jsem tam třikrát a pokaždé to znamenalo spoustu zajímavých pozorování ptactva a neobvyklé fotografie.

6 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Jenny Andresková Jenny Andresková | E-mail | 23. prosince 2012 v 13:18 | Reagovat

Dechberoucí, jako vždycky.. :)
Ne, fotky máš nádherné a hlavně mě potěšilo, že i na tam vysokém severu roste tak malebná kytka jako suchopýr. Pamatuju si jich spousty ve Skandinávii a mám je moc ráda. Hezké vánoce Zdeňku. Jenny

2 Tlustjoch Tlustjoch | Web | 23. prosince 2012 v 14:09 | Reagovat

Krkavec je parádní.

3 Freezy Freezy | Web | 26. prosince 2012 v 12:39 | Reagovat

nádherné fotky!!! hlavně s těmi ptáky!! :)))

4 Martin Martin | Web | 26. prosince 2012 v 20:43 | Reagovat

Skvělé snímky!

5 Pavel Stanco Pavel Stanco | E-mail | Web | 27. prosince 2012 v 22:35 | Reagovat

Ahoj Zdenku, oj jak mi ten nadherny ostrov chybi. Hned, co hned, okamzite bych tam jel. Nejde na nej zapomenout. Ta koncentrace ptactva a uzasnych vyhledu je neopakovatelna. Krasne fotky, ktere mi to všechno pripomnely. Diky.

6 Jára Jára | Web | 17. února 2013 v 22:23 | Reagovat

Opravdu úžasné fotografie

7 Lúthien Lúthien | Web | 8. března 2013 v 21:26 | Reagovat

Páni, to jsou nádherné fotky! Moc bych se chtěla někdy do Norska podívat.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.